Mieke in Mozambique, Malawi en Zambia!

Zambia - Livongstone (Vic. Falls)

Hallo allemaal,

Nog even mijn laatste bericht vanuit afrika, want over een uurtje vertrek ik al weer richting het vliegveld in Livingstone. Dan vlieg ik naar Johannesburg en vanaf Johannesburg vertrek ik rond half twaalf vanavond naar Amsterdam. Dan zit helaas de geweldige reis er weer op.

Vanuit Lake Malawi zijn we naar de hoofdstad van Malawiafgereisd, Lilongwe. Daar hebben we even wat door de stad gewandeld en een hele gezellige avond gehad met een deel van de groep. We hebben heerlijke piza gegeten!

Vanuit Lilongwe zijn we richting Zambia gegaan. Daar zijn we drie dagen in het National Park South Luangwa geweest. Dat was zo ontzettend gaaf! We stonden op de wildlife camping en dat zegt eigenlijk al genoeg. De tenten stonden letterlijk tussen het wild! Elke nacht hoorde ik dan ook hippo's vlagbij, olifanten die takken van de bomen kraakten en hyena's die flink aan het huilen waren. Echt zo'n onbeschrijfelijk gevoel. We werden vooraf gewaarschuwd dat we heel voorzichtig moesten zijn als we 's nachts de tent uit wilden. Eerst goed met de zaklamp schijnen om te zien of je oplichtende ogen zag. Gelukkig hoefde is 's nachts er ook niet uit om te plassen (daar had ik dan ook wel een beetje rekening mee gehouden door s avonds weinig te drinken). We mochten ook niks eetbaars in de tent bewaren en vooral geen fruit, daar zijn olifanten dol op en dat ruiken ze al van ver af. De laatste nacht kwam ik er achter dat ik een appel in mijn rugzak had zitten die ik de dag ervoor niet opgegeten had. Het was al 2.00 uur en ik twijfelde even om de appel maar gewoon te negeren, maar dat lukte toch niet. Het idee dat ik zo bezoek zou krijgen van een olifant die mijn tentje even op de kop zou zetten voelde toch niet goed. Dus ik de tent open gedaan, met de zaklamp geschenen (ik zag niks) en vervolgens de appel ver weg gegooid van een helling af. Zo daar was ik maar mooi vanaf en kon ik lekker verder slapen. Ik south luangwa heb ik 3 super gave safari's gehad. Vooral de sunsetdrive gecombineerd met een nightdrive was gaaf! De eerste zebra's gezien, giraffen, buffels en leeuwen. De leeuwen waren wel erg ver weg. Toen de nightdrive begon dacht ik eerst dat het vrij saai was want je zat alleen maar een beetje in de bundel van het licht naar oplichtende ogen te kijken. Kort daarna kwamen we een hyena tegen en deze keer leefde hij nog :) Hij was heel dicht bij! Even later zagen we ook nog een luipaard, wat echt een zeldzaamheid is om die van zo dichtbij te zien. Inmiddels heb ik dus 4 van de Big 5 gezien! Toen we bij het luipaard stonden scheurde de safaritruck opeens heel hard weg, echt eng zo hard als het ging. ik had het idee dat er een paar vriendjes luipaarden achter ons aan zat. Dat bleek later niet zo te zijn, maar onze guide was in overtreding toen we bij het luipaard stonden. Want hij was te ver offroad gegaan. En hij werd bijna betrapt, dus vandaar. Als klap op de vuurpijl kwamen we op de terugweg nog een groepje leeuwen tegen, heel dichtbij. ze waren elkaar aan het likken en een ander was aan een groot stuk vlees aan het kluiven. De volgende de dag hadden we weer een super gamedrive! Meteen aan het begin al weer leeuwen gezien en dit keer ook een mannetje! We werden door een andere guide getipt dat het luipaard weer te zien was. daar gingen we dan ook meteen heen. Op een afstandje zagen we al waar we moesten zijn, want er stonden meerdere trucks. Onze guide probeerde het beste plekje te bemachtigen en scheurde erop af. Totdat hij een greppel over het hoofd zag. En opeens hingen we met de neus van de truck in de greppen en dan ook nog vlakbij het luipaard. We konden geen kant meer op :S Ik had nog steeds mijn fototoestel in de aanslag om het luipaard vast te leggen. Het beest liep terwijl we daar zo hingen heel dicht langs, super gaaf, maar ook eng omdat we geen kant op konden. Toen moesten we ook nog uit de truck omdat er ander vervoer zou komen om onze truck eruit te trekken. Uiteindelijk is dat allemaal gelukt en liep het luipaard rustig een boom in.

Zo dat was alvast een deel van de afgelopen dagen. Als ik weer in nederland ben vertel ik de rest en zal ik er ook wat mooie foto's op plaatsen!

Ik ga nu nog even kijken naar de rivier de Zambezi, waar ik gisteren een super spannende, maar ook heel gave raft tocht op heb gemaakt! Het is een great 5 river, dus het wildste niveau wat raften betreft! Meer daarover de volgende keer!

Doei doeii

Liefs Mieke

Reacties

Reacties

Willemieke

Hoi Mieke,

Leuk om je verhalen te lezen! Jammer dat het er alweer bijna op zit... Ik ben erg benieuwd naar de foto's die je hebt gemaakt. Goede terugvlucht!

Willemieke

Joyce

Lieve Mieke,

Wat jammer dat deze prachtige reis er alweer op zit he! Maar je kunt straks wel iedereen je verhalen en foto's laten zien, dan geniet je er vast ook weer heel veel van!

Tot snel!

Liefs, Joyce

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!