Mieke in Mozambique, Malawi en Zambia!

Malawi - Lake Malawi

Hallo allemaal,

Bedankt voor de leuke reacties! Het is al weer even geleden en ik heb weer heel veel leuke dingen meegemaakt!

Na Tofo zijn we doorgegaan naar Vilanculos. Dat was een camping vlak aan het strand. Ik had zelf al een idee gevormd dat we op het zandstrand zouden staan en vlak voor dat we daar aankwamen kwam de regen met bakken uit de hemel, dus ik zag het modderpoeltje al voor me. Maar we stonden gewoon op een mooi grasveldje op een mooie camping met goede voorzieningen! Sinds dien heeft het ook niet meer geregend! Bij aankomst meteen het tentje opgezet. Ik heb heerlijk mijn eigen tent, omdat er eentje over was. Als we een andere accomodatie hebben dan deel ik de kamer met Ciska. Dat is prima een ook gezellig. In Vilanculos heb ik een schitterende snorkel excursie gedaan. Eerst een eiland bezocht met grote en hoge zandduinden en daarna het koraal opgezocht. Ik waande me gewoon in een groot aquarium! Hele grote en super mooie vissen gezien. Van kleine 'nemo' visjes in een anemoon tot grote regenboogvissen (die alle kleuren van de regenboog hebben). Vilanculos is een leuk dorpje waar alle mensen heel vriendelijk zwaaien en de kinderen luid joelend op je af komen. Toen we opweg waren naar de snorkel lokatie sprong er een jongetje achterop de jeep en wat vriendjes probeerde hetzelfde terwijl de jeep al reed. Echt geboren voor ateletiek zo snel als hij rende!

Vervolgens gingen we naar Gorongosa N.P. Waar ik mijn eerste game drives heb beleefd! Dat is echt super gaaf! We deden er een in de ochtend en een in de middag. Het eerste wat we tegen kwamen waren wat wrattenzwijntjes en antilopen. Daarna zagen we al snel wat bavianen en verschillende vogels. Iemand wees ons op een plek waar we de olifanten zouden kunnen zien, maar helaas geen olifant te zien. Tijdens de middag drive hadden we meer geluk, want toen kwamen de olifanten te voorschijn! Helaas wel op een vrij grote afstand. Het was super mooi om al die beesten in het wild over de vlakte te zien lopen, springen en rennen. We hadden een mooi huisje midden in het park, maar dat was wel afgeschermd met prikkeldraad om al het grote gevaar weg te houden. De zwijntjes kwamen al wel de achtertuin bezoeken en ik had voor de zekerheid ook maar even de was binnen gahangen. Voordat ik later misschien een baviaan in mijn string zag lopen ;)

De volgende bestemming was Tete. Dat was een erg lange reisdag met veel 'deetours' in verband met de wegwerkzaamheden. Helaas kwamen we in het donker aan en moesten we dus ook in het donker de tent opzetten. De sanitaire voorzieiningen waren hier erg minimaal. We stonden namelijk op een caming die opgezet was voor een project voor straatkinderen. Dus al het geld wat ermee verdiend wordt gaat naar eten e.d. voor deze kinderen. Het was dan ook geen probleem om voor dit goede doel even wat luxe in te leveren.

De volgende dag vertrokken we naar Malawi. De grensovergang leek voorspoedig te gaan, maar helaas had onze chaufeur wat problemen. Hij had een tijdelijk paspoort en er paste geen nieuwe stempel van malawi meer bij. Veel gedoe wat ruim twee uur in beslag nam en na veel geld betalen kon er toch nog wel een stempeltje bij onderin een hoekje :S Het was dus weer een lange reisdag. Gelukkig stopten we even bij een lokale markt waar vanalles te koop was. Satestokjes vol geroosterde muizen en de levende kippen werden vervoerd aan het stuur. Ik heb zelfs twee geiten gezien op het achterrekje van een fiets onder de snelbinders, echt bizar. Ze mekkerde ook heel zielig.

We kwamen weer aan in het donker. Weer het tentje opgezet in het donker. En het was ook erg koud, want ze zaten op het zomba plateau dat aardig hoog ligt. Ik voelde me vies na twee van die lange reisdagen (en ik had inmiddels de douche in Tete al gemeden), dus ik ging meteen opzoek naar de douche. Er was er eentje, er was geen electriciteit, dus ook geen licht. Toch ging ik het avontuur aan en heb een beetje lopen klungelen met de zaklamp en het bleek ook nog een koude douche te zijn. Toch voelde ik me heerlijk fris toen ik daarna plaats nam bij het kampvuur voor de avond maaltijd. De warmte van het kampvuur was heerlijk! In de tent was het erg koud. De volgende dag een mooie wandeling gamaakt op het zomba plateau. Heerlijk in die mooie natuur, veel groen, mooie bloemen en wat watervallen. 's middags heerlijk relaxed in het warme zonnetje op de camping. En toen brak er weer een koude nacht aan.

De volgende bestemming was Liwonde N.P. Het was een kort ritje gelukkig. Daar heb ik geslapen in een vooropgezette tent. Het was een erg mooi park. In de achtertuin zag ik een kudde olifanten voorbij trekken dat was heel bijzonder. Ik had uitzicht over de rivier met daarvoor een prachtige vlakte waar de olifanten dus liepen. In bed hoorde ik wat nijlpaarden knorren/brullen (geen idee hoe je dat noemt). Supergaaf al die bijzondere geluiden. Het bleek dar je zelfs de hyena's kon horen. Die liepen daar dus ook rond. Gelukkig heb ik daar geen bezoek van gehad bij de tent. In dat park heb ik 3 mooie safari's gedaan. Een bootsafari, een gamedrive en een kano safari. Tijdens de bootsafari heb we de 'hippo's' van heel dichtbij gezien. Erg indrukwekkend en er was ook weer een geweldige zonsondergang te zien! Ook nog een grote krokodig gezien op afstand. Bij de gamedrive de volgende ochtend hebben we weer veel antilopen gezien, wat zwijntjes en apen. Tijdens een kort wandelingetje kwamen we een dode hyena tegen. Ik zie liever levende beesten, maar in dit geval toch even niet. Op het einde werden we beloond met een hele kudde olifanten op 15 meter afstand, super gaaf! De kano trip was erg relaxed! Ik heb me laten kanoen over de rivier en genoten van de rust, de geluiden van de natuur, mooie vogels (1 supergaaf ijsvogeltje met een vel blauwe kleur en een rood snaveltje) en natuurlijk weer wat Hippo's!

Helaas moesten we deze geweldige plek na 2 dagen weer verlaten, maar hier in Chembe bij Lake Malawi zit ik ook op een geweldige plek. Even een heerlijk oord om te relaxen, te genieten van de zon aan het meer in heerlijke ligstoelen en een lekkere cocktail! Vanochtend een dorpswandeling gemaakt en zo een boottochtje! Ik ga nu even verder met genieten!!

Doei doeiii

Liefs Mieke

Reacties

Reacties

annelies

Hoi Mieke
Het water loopt me in de mond als ik jouw verhalen lees. Wat een prachtige reis maak je. Ben erg benieuwd naar je foto's dus daar moet je maar eens een avondje voor uittrekken.
In ieder geval nog lekker genieten voor de rest van de vakantie.
Liefs Annelies

Joyce

He meis!

Wat een superverhaal weer! Leuk om alles te lezen! Gelukkig maak je veel mooie en leuke dingen mee! En wat cool om al die dieren te zien! Ben heel benieuwd naar alle foto's!

Geniet ervan!

Veel liefs, Joyce

pa en ma

Lieve Mieke

Wat een prachtige reis ben je aan het maken.Vandaag heb ik op internet gekeken naar Malawi en het meer. ooit hopen wij ook zo'n reis te kunnen maken. Geniet er maar van. wij zijn hier heel jaloers.

Dikke kus

Sue

Hi Wereldreiziger,

Wat een prachtige belevenissen weer! Ik ben enorm jaloers! Voor mij is het nog een weekje puffen en dan genieten van het verlof. Als ik dit zo lees moeten de kindjes maar snel wat groter worden zodat ook ik al die mooie dingen eens kan bekijken.
Wel voorzichtig in die tent s'nachts he! En als je bang ben zoek je maar een grote neger om tegenaan te kruipen ; )
Have fun!

liefs sue

Bas, Nancy en Thimo

Hoi Mieke,

Wel gaaf wat je allemaal mee maakt.
En leuk dat we op deze manier op de hoogte blijven van wat je allemaal mee maakt.
Geniet er lekker van en we horen je verhalen wel als je weer thuis bent.

Groetjes Bas, Nancy en een dikke knuffel van Thimo

jchrjansen@planet.nl

Lieve Mieke. Ik ben gewoon perplex van jouw verhalen en bovendien erg trots zo een moedige kleindochter te hebben. Geniet zo veel je kan, ik ben benieuwd naar je foto,s.
Veel liefs en XXXXX van jouw trotse Opa

Ben & Lidia

Hallo Mieke,

Als we zo jou reisverhalen lezen, heb je een heerlijke vakantie met veel avonturen en mooie ervaringen. We wensen je nog veel vakantieplezier toe en geniet er nog maar lekker van.
groetjes van Ben en Lidia

Merel

IK WIL OOK NAAR AFRIKAA!!!! wat klinkt het geweldig zeg!! dat snorkelen en die safaris allemaal, echt helemaal te gek!!
alleen die sate prikkers leken me wat minder :P

ik kijk uit naar de fotos!

liefs je nichtje!

Marise

Wat klinkt het allemaal goed, zeg! Nu is het genieten, en thuis kan je nog jaaaaaaren nagenieten. Groetjes Marise

jchrjansen@planet.nl

Hallo lieve Miek.
Je zult inmiddels hopelijk al geland zijn op Schiphol,maar ik wil jouw toch nog even langs deze weg mijn grote bewondering laten weten voor de wijze waarop jij deze pachtige reis heb aanvaard en beleefd en op zo,n fantastische manier tot nu toe hebt weer gegeven.

Veel liefs Opa

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!