Mieke in Mozambique, Malawi en Zambia!

Mozambique - Tofo

Hallo allemaal,

Hier het eerste bericht uit Afrika! Ik zit nu in een internet beach bar aan het strand van Tofo. Ik ben net wezen snorkelen en opzoek geweest naar walvishaaien. Het was een erg leuk boottochtje, met een soort van speedboot over de erg hoge golven van de Indische oceaan stuiteren. Helaas hebben we de walvishaaien niet kunnen vinden, maar ik heb wel een reuze schilpad zien zwemmen en een dolfijn!

Het is hier helemaal super! De vlucht ging goed. In Nairobi moest ik alleen de inhoud van mijn handbagage laten zien, want ze zagen een schaartje en een zakmes op het controle scherm. Deze zaten er ook in. Ik kon er voor kiezen om beide weg te gooien of mijn handbagage zou mee moeten in het ruim van het vliegtuig waar alle grote bagage in mee ging. Voor dat laatste had ik maar gekozen. Het waren tenslotte toch nog maar een paar uurtjes die ik moest overbruggen. Wel even snel paspoort, papieren en fototoestel eruit gepakt. Vervolgens kwamen we aan in Maputo en daar hadden we weer een controle, nu moesten we het paspoort en het vaccinatieboekje laten zien. Oeps.. ik had mn paspoort wel, maar mijn vaccinatieboekje zat dus in mijn handbagage tas die ik dus afgegeven had en niet alweer in mijn bezit had. Ik moest even wachten tot die meneer de controle had gedaan. Er waren er nog een paar uitgepikt zonder vaccinatieboekje. Toen de beste man klaar was moesten we meelopen naar een klein kantoortje, wat ook wel leek op een behandelkamer met behandelbank e.d. Ik was even bang dat ze me terplekke allerlei spuiten gingen zetten, maar het viel mee. Hij keek even naar waar ik allemaal was geweest in mijn paspoort en toen mocht ik weer gaan.

De stad Maputo viel wat tegen vond ik. Ik had er meer van verwacht. We kwamen rond 14.00 uur aan bij het hotel. (Er is hier trouwens geen tijdverschil met NL). Die middag konden we zelf invullen. Ik heb eerst ruim een uur in een hele lange rij voor een pinautomaat gestaan om Metical te kunnen krijgen. Alle afrikanen hadden net hun loon gehad, dus vandaar de lange rij. Maar goed er was tussendoor wel vanalles te bekijken. De rest van de middag even de stad bekeken en lekkere curry met garnelen gegeten bij een lokaal restaurantje. 's avond nog heel even wat in de bar van het hotel gedronken, maar ook vroeg naar bed gegaan. Ik had heerlijk geslapen!

Zaterdag zijn we vroeg met onze truck vertrokken naar Tofo. Het was een lange en hobbelige reis. Ik heb vanalles gezienonderweg en we hebben meerdere stops gemaakt. Ik heb veel afrikaanse bevolking langs de weg zien lopen en veel vrouwen met grote bagage dragend op het hoofd, kleine dropjes met ronde huisjes van stro, een begravenis en een bruiloft. We stopten regelmatig voor een plaspauze en natuurlijk voor de lunch. Tijdens de lunch werd er vanalles uit de tuck gehaald, een grote tafel, stoeltjes, eten en drinken en de kok ging vervolgens met hulp van ons een lekker broodje gezond klaar maken. Ik ben even later nog even wat meer de buch in gelopen met Dorien (want zij dacht dat ze een klein dorpje daar had gezien). Dat bleek ook zo te zijn. Erg leuk!! We zagen wat kinderen bij een waterpomp. We gingen enaartoe, dat vonden ze wel vreemd in het begin. Wij vrolijk zwaaien en toen vonden ze het al wat leuker. Nadat we een foto van ze hadden gemaakt en deze terug hadden laten zien schaterde ze van het lachen, echt schattig. De moeders van die kinderen stonden op een afstandje bij de rieten huisjes te kijken of het allemaal wel goed ging. Wij even gezwaaid en we kregen al snel een zelfde reactie :) Toen weer snel terug naar de groep en verder gereden naar Tofo. Daar kwamen we tegen 18.00 aan. Een Casa met allemaal leuke rieten/houten huisjes aan het strand. Echt geweldig, toen ik afgelopen nacht in mijn bed lag hoorde ik de golven in de zee omslaan. Ik heb dus weer heerlijk geslapen na een lekker BBQ door onze kok klaargemaakt en nog wat gedronken te hebben bij de bar.

Vandaag was het lekker zonnig. Heerlijk zo op een strand aan de indische oceaan. Mooi blauw water met een breed strand en palmbomen. Ik ben vanochtend wat gaan wandelen over het strand en heb even een klein marktje bezocht en vanmiddag dus gesnorkeld. Morgen vertrekken we naar Vilanculos.

Ik zal waarschijnlijk pas weer wat van me kunnen laten horen als ik bij het meer van Malawi ben.

Ik ga nu even terug lopen naar Casa Berry over het strand (waarschijnlijk met zonsondergang) en dan lekker douchen!

Doei doeii,

Liefs Mieke

Reacties

Reacties

annelies

Hoi Mieke
wat smul ik van je verhalen en wat zou ik graag met je mee reizen. Dit lijkt me nl ook helemaal geweldig. En hoewel ik vandaag ook een heerlijke dag heb gehad zou ik nog liever nu in de oceaan liggen ipv bereikbaarheidsdienst hebben. Ben benieuwd naar de rest van je verhalen. geniet er maar lekker van
Liefs Annelies

pa en ma

lieve mieke

fijn dat je het zo naar je zin hebt.Het lijkt ons een geweldige belevenis. Vandaag Bas en Nancy opgehaald en lekker chinees gegeten bij hun. Thimo is alweer veel wijzer en loopt langs de tafel. Morgen zijn we nog lekker vrij en gaan misschien lekker fietsen. Heel plezier nog en tot horens.

Dikke kus pa en ma

Marise

Hoi Mieke,
Wat klinkt het alweer tropisch, gelukkig kan je lekker geniet van de zon en het water en de bar! Zonde van de heenweg, maar een schaartje en mes in je handbagage zal je niet een 2e keer overkomen! Een wijze les dus. Heerlijk zeg zo aan het strand slapen! Ik ben stikjaloers! Geniet er lekker van en tot in Malawi! Daar is het ook zo mooi. Probeer eens de fanta pineapple (ananassinas) errug lekker. We hebben alleen nog maar in Malawi gezien. En vergeet niet de magnum Death by Chocolate te proberen, die is fantastisch. Als je die eenmaal geprobeerd hebt, wil je niet anders meer. Is in heel zuidelijk Afrika te koop.
Gr. Marise

Bas- Nancy en Thimo

Hey Mieke,

Wat fijn om te lezen, dat Afrika de moeite waard is.
Kunnen we via jouw verhalen een klein beetje meegenieten en fantaseren.

Wij zijn net terug uit het tropische zuid-limburg.
Was ook erg genieten, zo met z'n 3-tjes.
Daar hoor je ook allemaal nog wel.

Nu eerst genieten van je eigen mooie reis.
Veel plezier!

Kus, Bas- Nancy en Thimo xx

Nadine

Klinkt erg mooi allemaal!! Geniet van de verdere reis!
grtz Nadine

Joyce

He meis!

Wow wat super! Fijn dat je het naar je zin hebt! Als ik die verhalen hoor van die speedboot, snorkelen, palmbomen en blauwe zee, heb ik wel weer heimwee naar Hawaii!

Heb je wat kunnen slapen tijdens de vlucht?
En hoe zijn je reisgenoten?

Ik ben weer heel benieuwd naar je volgende verhalen!
Heel veel plezier! Geniet ervan!

Dikke kus, Joyce

sue

Hi lieverd,

Wat goed dat je zoveel moois meemaakt en ziet om je heen. Stiekem wel erg jaloers hoor!
Hier is het vies benauwd en absoluut geen weer voor een zwangere vrouw : (
Ben erg benieuwd naar je volgende reisverslag. Hoop dat je een leuke groep hebt, maar zo te lezen heb je het goed naar je zin.
Pas goed op jezelf!

liefs sue

nienke en michael

hoi mieke,

Leuk om te lezen dat het tot nu toe zo mooi is in Afrika. Lijkt ons ook super. We zijn benieuwd naar je andere verhalen!! Ga ervan genieten!

liefs michael en nienke

Merel

Hoi mieke,
ik lees je verhaal nu pas, want ik was ook op vakantie
maar wat klinkt het super zeg!! ik ga gauw je andere verhaal ook lezen!

dikke kus
merel

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!